A natúrkozmetikai címkék célja – az élelmiszerek biocímkéjéhez hasonlóan – a fogyasztók bizalmának és biztonságának megteremtése. A „natúrkozmetikum” kifejezés jogilag nem védett, többek között ezért is hozták létre a natúrkozmetikai pecséteket, hogy a fogyasztók eligazodhassanak a sok termék és összetevő között. A natúrkozmetikumok azonban már régen nem a bioboltok hiánypótló termékei, és eltávolodtak az egykor meglehetősen unalmas kialakításuktól. Ma már a natúrkozmetikumok széles választékban kaphatók, és gyakorlatilag nincs olyan cikk a testápolás vagy a kozmetika területén, amely ne lenne elérhető „bio” formában is. De mit is jelent pontosan a „natúrkozmetikum” kifejezés, és mire kell figyelni vásárláskor?
A natúrkozmetikumok pecsétjei és azok különbségei
A natúrkozmetikai pecsétek nagy száma nemcsak széles termékválasztékot, hanem zavart is okoz. A pecsétek közül csak néhányat hoztak létre egyesületek, és csak néhánynak vannak egyértelmű irányelvei, amelyeket szigorúan be kell tartani. Például a natúrkozmetikai termékeknek:
- Nem tartalmaznak szintetikus adalékanyagokat (paraffinokat)
- Nem tartalmaznak szilikonokat
- Tartósítószerek nélkül
tartalmaznia kell. Ezen kívül a natúrkozmetikumok nem tartalmazhatnak tisztán szintetikus színezékeket vagy illatanyagokat, és természetesen nem kezelhették őket radioaktív sugárzással sterilizálás céljából.
Sok gyártó saját szabályokat dolgoz ki, és maga találta ki a megfelelő pecsétet, mivel, mint már említettük, a natúrkozmetikum kifejezés jogilag nem védett. De vajon a „tisztán növényi eredetű” vagy „tisztán természetes” címke elegendő-e ahhoz, hogy a lehető legkevesebb egyéb anyagot tartalmazza? Semmiképpen ne hagyja magát elcsábítani a csomagolás, még akkor sem, ha az nagyon tetszetős és jó minőségű.
Vigyázat: Sok termék a „zöldmosás” marketingstratégiájára épül, amely elhiteti a fogyasztóval, hogy a termék természetes vagy környezetbarát!
Az állatjólét egyre fontosabb szerepet játszik
Egyre több fogyasztó nemcsak a saját bőrét szeretné megvédeni a káros hatásoktól, hanem az állatok életét is. Az állatok közvetlenül kapcsolódnak a natúrkozmetikumokhoz, ezért a testápolás és a kozmetikai termékek területén is egyre nagyobb szerepet kap a vegán kifejezés. Ha vegán szeretnél lenni vagy vegánul élni, akkor ezt a témát sem kerülheted meg. Itt is léteznek különböző minősítések, amelyek célja, hogy a fogyasztók számára tájékoztatást és biztonságot nyújtsanak.
Az állatbarát kozmetikumok jóváhagyó pecsétjeit például az ún:
- fair
- a Német Állatvédő Egyesület és az IHTK pozitív listája
- Leaping Bunny
- Veganblume
- PETA pozitív lista
A natúrkozmetikumokra, biokozmetikumokra és az állatmentes kozmetikumokra vonatkozó követelményeket nem lehet pontosan elkülöníteni. Még a natúrkozmetikum címke sem véd meg automatikusan attól, hogy a termékben más kontinensekről származó lanolint használtak fel. Ha biztosra akarsz menni, át kell olvasnod a vonatkozó irányelveket, és ideális esetben olyan termékeket vásárolj, amelyeken egyszerre több pecsét is szerepel.
A vezető német natúrkozmetikum-gyártók pecsétje a NaTrue nevet viseli
Aki valaha is foglalkozott már a natúrkozmetikumok témakörével, az gyorsan rájön, hogy több olyan cég van, mint a Lavera, Primavera, Dr. Hauschka, WALA, Logona stb. amelyek piacvezetőnek számítanak. Mindenesetre ezek mind olyan cégek, amelyek a NaTrue pecsét alatt szerveződnek. A NaTrue 2008 májusában egy kötelező érvényű követelménykatalógust tett közzé, amely három minőségi szintet tartalmaz a természetes és biokozmetikumok számára.
Mindegyik szint meghatározza a természetes anyagok minimális és a természetes nyersanyagok maximális tartalmát, beleértve a biotartalmat is. Mielőtt egy termék a II. szintre kerülne, meg kell felelnie az I. szint kritériumainak:
- I. kategória: Természetes kozmetikumok
- II. kategória: Természetes kozmetikumok biotartalommal
- III. kategória: Biokozmetikumok
ANaTrue egy nonprofit szervezet. A vállalatok által a címke használatáért fizetett díj segíti a NaTrue-t a tanúsított termékek színvonalának és minőségének népszerűsítésében.
BDIH – ellenőrzött természetes kozmetikumok
A BDIH pecsét az egyik legismertebb ökocímke Németországban, amelyet 2001-ben a Német Gyógyszeripari és Kereskedelmi Vállalkozások Szövetségi Szövetsége (Federal Association of German Industrial and Trading Companies for Pharmaceuticals, Health Products, Food Supplements and Personal Care Products) adott ki. Ha ezzel a pecséttel ellátott natúrkozmetikumokat vásárolunk, akkor azok tiszta natúrkozmetikumok, amelyek nyersanyagai a lehető legnagyobb mértékben ökológiai termesztésből vagy ellenőrzött vadon termesztésből származnak. A NaTrue után a tesztjelzés az egyik olyan pecsét, amelyben a fogyasztók megbíznak. A BDIH jóváhagyási pecsétet használó gyártók közé tartoznak a következők
- Alvito
- SPEICK natúrkozmetikumok
- Sante natúrkozmetikumok
- Logona kozmetikumok
- és még sok más
EcoCert
Az EcoCert Európa legnagyobb ellenőrző és tanúsító szervezete, amely 80 országban működik. A szervezet két ökocímkét ítél oda. Az egyik az „ökológiai és biotermékekre” vonatkozik, amely 95%-ban természetes eredetű összetevőket és 95%-ban biotermesztésből származó növényi anyagokat garantál. Az „ökológiai garanciális védjegy” esetében a terméknek szintén 95%-ban természetes összetevőket kell tartalmaznia, de ezeknek csak a fele származhat ökológiai termesztésből.
Demeter
A Demeter biogazdálkodási szövetséget 1954-ben alapították, és már a kezdetektől fogva nagyon szigorú irányelvekkel rendelkezik. Akár élelmiszer, akár kozmetikum, a Demeter-pecsétet viselő termékek több mint 90%-ban Demeter-minőségű összetevőket tartalmaznak. A Tautropfen volt az egyik első gyártó, amely 100%-ban biodinamikusan ellenőrzött alapanyagokból állított elő testápolási termékeket, és ma már a Martina Gebhardt natúrkozmetikumok is viselik a pecsétet.